Ondernemers schrikken vaak van de kosten die het runnen van een webshop met zich meebrengt.
Ondernemers die een webshop laten bouwen schrikken vaak van de hoge kosten die daarbij kunnen ontstaan. Deze onzekerheid wil ik graag van je wegnemen en in dit artikel uitleggen welke kosten je mag verwachten en hoe de individuele winkelsystemen van elkaar verschillen.
Laat de online shop maken – laat het werk over aan de experts
Het creëren van een online winkel is een complex proces dat enige expertise vereist. Ik raad je dan ook sterk aan om een bureau voor de uitvoering in te schakelen. Dit zorgt niet alleen voor een functionele uitvoering, maar staat dankzij hun ervaring ook aan uw zijde met raad en daad. Zo voorkom je op lange termijn fouten die een grote impact kunnen hebben op je omzet. Trouw aan het motto: schoenmaker blijf bij je leest!
Als u een online winkel wilt laten opzetten, moet u kwaliteit waarderen. Alleen een kwalitatief hoogwaardige, functionele en gebruiksvriendelijke webshop genereert omzet. Bij een kwalitatief hoogwaardige webshop moet je rekening houden met kosten van rond de 20.000 euro. Natuurlijk zijn er geen bovengrenzen, dus er zijn grote online winkels met complexe functionaliteit die miljoenen waard zijn.
Vergelijk dat eens met een goed gesorteerde winkel in het centrum. In het begin moet u ook veel geld investeren in de renovatie en apparatuur zodat klanten met plezier uw winkel bezoeken. Hetzelfde geldt voor een webshop en de investering is het waard! Steeds meer mensen winkelen nu vanuit het comfort van hun eigen huis. Dus handelaren moeten e-commerce in hun voordeel gebruiken.
Welk winkelsysteem is het beste?
Dat hangt helemaal af van de eisen van de webshop. Afhankelijk van het winkelsysteem krijgen klanten natuurlijk een breed scala aan functies aangeboden – maar ze hebben ook hun prijs.
Shopware is gericht op kleine en middelgrote bedrijven en biedt alleen website-creatie in het B2C-gebied, terwijl de duurdere zowel het B2C- als het B2B-gebied bestrijken en voornamelijk gericht zijn op grote bedrijven. Een website als Lufthansa heeft bijvoorbeeld een maximum aan functionaliteit. Als het systeem uitvalt, kunnen er geen vluchten meer geboekt worden en treden er ernstige fouten op die tot miljoenen omzetverlies kunnen leiden. Daarom is het de moeite waard om meer geld in de online winkel te investeren.
Voor kleine en middelgrote bedrijven is een goedkopere winkel meestal voldoende. Deze heeft de gebruikelijke functies en kan nog steeds individueel worden geïmplementeerd. Welke rol spelen, naast de prijs, de individuele factoren in de tabel voor een oprichter? Allereerst is het belangrijk om te weten dat reclamebureaus vooral werken met shopware, waarin ze inmiddels ook zijn getest. De beslissing is al voor de klant genomen, of u als klant kunt uitgebreid advies krijgen over welk winkelsysteem voor u geschikt is.
Het aantal partnerbureaus kan een belangrijk argument zijn om voor een winkelsysteem te kiezen. Shopware had in augustus 2017 900 partnerbureaus, terwijl Intershop er slechts ongeveer 60 had. Het zou makkelijker zijn om een nieuw bureau te vinden dat met de webshop kan werken als de website met Shopware was gemaakt.
U moet rekening houden met deze kosten
U weet inmiddels al dat de kosten afhankelijk zijn van de omvang en mate van functionaliteit van de online shop. Online winkels zijn maatwerk. Met een kleine en relatief eenvoudige webshop kun je rekenen op zo’n 4.000 euro. Een webshop met individueel aangepaste functies kost daarentegen minimaal 20.000 tot 30.000 euro. Natuurlijk zijn de kosten voor de online shop ook afhankelijk van het betreffende online marketingbureau. Met een hoogwaardige shopware shop met individuele functies en een uniek design kunnen de kosten oplopen tot 50.000 tot 120.000 euro.
Andere kosten om voor te plannen
De voorgaande kosten hebben enkel betrekking op de pure creatie van de online shop. Er zijn echter nog een paar items.
Licenties
Licentiekosten variëren afhankelijk van het Shopware-systeem. Bij Shopware worden bijvoorbeeld verschillende edities aangeboden, die elk een specifiek dienstenpakket bieden. De Community-editie is gratis bij de standaardservices. Voor individuele functies raden we aan om de Professional Edition te licentiëren voor 1.295 euro – de bijbehorende editie kost 2.990 euro bij OXID – of de Professional Plus Edition voor bijna 6.000 euro.
Betalingssystemen
Betalingsaanbieders rekenen doorgaans een basistarief voor elk bestelproces. Er is ook een percentage commissie per betaling. Met binnenlandse valuta ontvangt Paypal bijvoorbeeld een omzet van 0,35 euro plus 1,9 procent bij een maandomzet van 5.000 euro. PayPal is dus minder de moeite waard als je voornamelijk producten in de 1 euro range aanbiedt. Houd echter altijd rekening met de wensen van de doelgroep. De meeste internetshoppers betalen tegenwoordig liever via PayPal. Je zou ze dus tegemoet komen en hun koopbereidheid vergroten als ze toch besluiten van dit betalingssysteem gebruik te maken. De keuze van betaalmethoden hangt dus af van het concept van je webshop en je doelgroep.
Het CRM-systeem
De meeste online winkels brengen een merchandise management systeem mee. Deze heeft echter alleen standaardfuncties en is in veel gevallen niet voldoende. Als dat voor jou geldt, moet je op zoek naar een ander CRM-systeem. Sommige zijn gratis te gebruiken, zoals Bitrix, terwijl andere beginnen bij 30 euro per maand.
Verdere online marketingmaatregelen
Hoe hoogwaardig uw online winkel ook is, het heeft geen zin als u zich nog niet op de markt heeft gevestigd en door internetgebruikers niet in de zoekresultaten kunt worden gevonden. Na de oprichting van de webshop dienen daarom diverse online marketingmaatregelen genomen te worden om het assortiment te vergroten. Dit omvat uitgebreide maatregelen voor zoekmachineoptimalisatie, want hoe hoger de positie in de zoekresultaten, hoe meer verkeer uw online winkel genereert. Afhankelijk van de doelgroep kan een aanvraag via social media ook handig zijn. Verder dient u regelmatig de belangrijkste KPI’s (Key Performance Indicators) te (laten) evalueren om de gebruikerservaring van uw webshop en daarmee ook de klanttevredenheid blijvend te verhogen.
Investeren in een webshop loont
Steeds meer aankopen worden nu online gedaan. De online shop is uw marktplaats en is 24 uur per dag geopend. Het loont daarom de moeite om te investeren in een hoogwaardige webshop met een hoge gebruikerservaring en vooral goede functionaliteit. Inferieure webshops leveren op de lange termijn geen winst op en voorkomen ook langdurige klantloyaliteit. Spaar bij een webshop dus niet aan de verkeerde kant, maar investeer in een toekomstbestendige oplossing.