Voor welke gebieden moet u websitedoelen stellen?

Website

Allereerst begint het natuurlijk met een snele en goede website. Dat is het meest belangrijk om op te letten bij een website laten maken. Doelen kunnen niet alleen worden gedefinieerd in de vorm van een totaalconcept – idealiter maakt u bij het bepalen van uw websitedoelen onderscheid tussen verschillende gebieden en werkt u daar afzonderlijk naartoe. Dit heeft één groot voordeel: het geheel wordt overzichtelijker en je kunt efficiënter te werk gaan door de verschillende doelen anders te prioriteren. Met betrekking tot het concept van een website betekent dit dat u uw doelen het beste kunt differentiëren op andere gebieden, zoals on-page doelen, off-page doelen, conversiedoelen of mogelijk andere.

Doelen op de pagina

Vraag uzelf in het gebied op de pagina specifiek af: Hoe wil ik mijn website vormgeven om een ​​speciaal doel te bereiken? Van bijzonder belang hierbij is de vraag: wil ik dat mijn maatregelen op de website ervoor zorgen dat de bedrijfsnaam opvalt en dus zo vaak mogelijk verschijnt? Of moeten bezoekers en potentiële klanten bijzonder goed hun weg vinden en met een paar klikken naar elke subpagina kunnen navigeren? Of ook: Moeten bezoekers zo lang mogelijk op de website blijven?

Deze vragen resulteren in concrete on-page doelen die deel uitmaken van uw websitedoelen. Houd er ook rekening mee dat andere mogelijke doelen te maken kunnen hebben met pure zoekmachinevriendelijkheid. Ook hier is het belangrijk: Stel duidelijke en nauwkeurige specificaties op voor uw succesvolle website.

Offpage doelen

Ook elders (naast uw website) kunnen belangrijke acties worden ondernomen die ook van invloed zijn op bezoeken en conversies op uw website. Dat moet je zeker overwegen! Dit omvat activiteiten op sociale netwerken zoals Twitter, Google+ en Facebook, die soms een aanzienlijk deel van uw websitebezoekers kunnen genereren – als u de moeite neemt en uw eigen sociale media-doelen heeft (bijv. regelmatig berichten publiceren of het aantal likes en aandelen). Ook op het gebied van linkbuilding zijn er zinnige doelstellingen. Waar gaat het allemaal om? Heel eenvoudig: u streeft ernaar om zoveel mogelijk externe en vooral bekende en succesvolle pagina’s naar uw website te laten linken. Op deze manier krijgt het autoriteit en, hoogstwaarschijnlijk, extra bezoekers. Linkbuilding is dus een ander doel dat zal bijdragen aan uw succesvolle website-account.

Conversiedoelen

Bijna elke succesvolle website wil vooral één ding: conversies. Of het nu gaat om het bestellen van producten, contact opnemen of zelfs maar een abonnement nemen op een nieuwsbrief, het belangrijkste doel van elke succesvolle website is ten minste één conversiemogelijkheid, die het beste zo vaak mogelijk kan worden voltooid. Bedenk voor welke soorten conversies je doelen zou kunnen stellen die ook met passende maatregelen kunnen worden bereikt. Maar blijf ambitieus en toch realistisch! Het doel om binnen 3 maanden een conversieratio van 25% te behalen is niet alleen utopisch, maar ook veel te weinig beperkt om ook echt te kunnen halen. En toch kan het streven naar een iets hogere conversieratio het juiste zetje geven!

Voor welke gebieden moet u websitedoelen stellen?
Schuiven naar boven